Week 5&6 - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Lisanne Logcher - WaarBenJij.nu Week 5&6 - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Lisanne Logcher - WaarBenJij.nu

Week 5&6

Door: lisanne logcher

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

03 Oktober 2015 | Filipijnen, Davao

Oeps een beetje laat, maar beter laat dan nooit!!!

Week 5:

Maandag: vandaag zijn we weer naar de verstandelijk beperkten gegaan. Aangezien we door onze taalbarriere en de slechte oplettendheid van de begeleiders niet zoveel activiteiten kunnen doen met de bewoners, zijn we maar weer met ze gaan tekenen. Verder heb ik ook nog even gebasketbald met een bewoner en muziekjes geluisterd via mijn telefoon, dat vonden ze wel erg interessant :D
Dinsdag: vandaag zijn we weer naar het lingap center gegaan. De kleurboeken die we gisteren meegenomen hadden waren verdwenen, dus dit keer konden we niet met de bewoners gaan kleuren. We hebben kleine activiteiten gedaan zoals bowlen, maar algauw werd dit veranderd in blokken gooien op de kegels. Ook leuk ;-p verder heb ik weer de muziek van mijn telefoon aangezet en hebben we lekker geluisterd.
Woensdag: vandaag gingen we naar het healthcenter om baby's te injecteren. Dit was weer een mooi leermoment. Ik heb ook even wat foto's gemaakt van een medicijn waar de baby's mee geïnjecteerd word, het is voor de ziekte : ammonia. Dat kun je hier oplopen en ik ga gelijk bij terugkomst in nederland het vaccinatiecentrum bellen om te vragen of het in de toekomst een goed idee is, dat reizigers ook dit medicijn krijgen. Altijd goed om het even aan te geven!
Donderdag: vandaag zouden we een evaluatie hebben, maar die ging niet door! Just Filipinno Style :p uiteindelijk maar lekker gerelaxed bij de coffeeshop!
Vrijdag: vandaag zijn we wat eerder naar het lingapcenter gegaan, zodat we mee konden gaan met een aantal jongeren die naar school moesten. Uiteindelijk was het maar een jongere, maar beter een dan geen! Het duurde ongeveer van 08:00-11:30. Eerst kregen we de klas te zien en daarna gingen we naar een groot grasveld met een overdekt stuk. Daar hebben we eerst een halfuur staan wachten, vervolgens zijn de kinderen gaan oefenen voor een cheerleader dans, ze gaan namelijk binnenkort een optreden geven op een andere school. Het was heel schattig en leuk om te zien :D

Week 6:

Maandag:  vandaag hadden we een evaluatie met helen. We hebben besproken wat we geleerd hadden en of we nog tips hadden. Verder hebben we het gehad over de medicalmission in de bergen. Morgen geven we haar 5000 peso (100€) zodat ze medicijnen kan bestellen en we gauw een datum kunnen plannen. Na onze evaluatie zijn we naar de shoppingmall gegaan daar heb ik nog wat kleine dingetjes gekocht, niks bijzonders verder.
Dinsdag : vandaag zijn we door helen naar de weeskinderen gebracht. Daar hebben we lekker met de kinderen gespeeld en heb ik nog met een begeleidster staan praten. Zij heeft me veel verteld over de kinderen, wat ze meegemaakt hebben, hoe oud ze zijn en hoe het nu met ze gaat. Zo is er een meisje wat op het eerste oog heel irritant leek, maar nu ik weet wat er met haar gebeurd is vind ik t alleen maar goed hoe ze zich gedraagt. Ze heeft namelijk een hele poos niet gepraat of zelfs niet gereageerd als mensen wat tegen haar zeiden. Ze dachten daardoor zelfs dat ze doof was... Na een tijdje toen ze wat meer vertrouwen in mensen kreeg en ze gebarentaal geleerd had, bleek dus dat ze een trauma heeft, ze kwam namelijk thuis en toen was haar huis inclusief haar familie afgebrand... Dus toen ik dat gehoord had kon ik haar niet irritant meer vinden. Ze is continu alles in gebarentaal aan het doen terwijl ze gewoon kan horen en praten, dus ik ben dingen aan gaan wijzen en heb er Engelse woorden bijgezegd, zodat zij mij na kon doen. Je merkt wel dat ze veel moeite heeft met het uitspreken van dingen, omdat ze lang als een doof persoon beschouwd is. volgende keer als we weer naar het weeshuis gaan ga ik nog meer met haar oefenen :D
Woensdag: vandaag gingen we weer naar het healthcenter, heb weer heer wat baby's mogen injecteren. Het was weer leerzaam :D
Donderdag: vandaag gingen we weer naar het healthcenter, maar nu om zwangere moeders te checken. Eerst gingen we de buik opmeten en daarna naar het hartje luisteren. En als het nodig was dan mochten we nog een tetanus prik bij de moeder zetten. De tetanusvaccinatie die wij in Nederland hebben, die van 1 keer in de 18 jaar, die hebben zij hier niet... Hier gaat het als volgt: 
De eerste bij het eerste bezoek tijdens de zwangerschap, de 2e vier weken erna, de 3e zes maanden na de tweede, de 4e een jaar na de derde of tijdens de tweede zwangerschap, de 5e een jaar na de vierde of weer de volgende zwangerschap. En dan ben je levenslang beschermd. 
Vrijdag: vandaag zijn we weer een dagje naar het ziekenhuis gegaan. Ik stont vandaag op de kinderafdeling. Ik mocht helpen om medicijnen klaar te maken en ze via het infuus toe te dienen. Er was een meisje die heel erg moest huilen toen ze mij zag ( ik zie er ook zo eng uit Hahaha), elke keer als ik langsliep werd ze weer heel bang. Op een gevoelen moment vroeg een zuster of ik bij een kindje het infuus eruit wou halen en dat wou ik wel, maar toen ik zag bij wie het was kreeg ik de grootste medelijden. Het was dus dat meisje dat zo bang voor me was... Uiteindelijk toch maar gedaan, het was eigenlijk best schattig want tijdens het huilen probeerde ze toch de hele tijd naar me te lachen. Uiteindelijk heb ik zelfs een high 5 van dr gekregen en was alles goed :D 

Tot volgende week :D

  • 11 Oktober 2015 - 11:50

    Charles Logcher:

    He lieve dochter, je maakt zo wel van alles mee, in dat verre land. Volgens mij leer je er veel van, niet alleen voor je zorgopleiding, maar ook veel van hoe andere mensen leven, in zo'n arm land als de Filipijnen.
    Gelukkig kun je in de weekenden nog wat van de eilanden zien en leuke dingen doen!
    Nog veel plezier en leerzame weken! X papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Davao

Mijn eerste reis

wij gaan naar de filipijnen om stage te lopen.

Recente Reisverslagen:

19 Oktober 2015

Week 8!

13 Oktober 2015

Week 7!!

03 Oktober 2015

Week 5&6

22 September 2015

Week 4!

14 September 2015

Week 3
Lisanne

Hallo!! van 20 augustus to 6 november ben ik samen met merthe janssen in de filipijnen om stage te lopen. op deze site zal ik over onze avonturen vertellen en natuurlijk mooie foto's plaatsen :D

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4637

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 06 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: